söndag 22 maj 2011

Cannes 2011 - Prisutdelningen


Utdelningen av årets Cannes-priser gick just av stapeln och jag följde festligheterna via en livelänk. Många intressanta personligheter var närvarande, vissa fick priser, vissa satt i juryn och andra presenterade.

I juryn ingick bland andra Robert DeNiro, Jude Law, Uma Thurman, Linn Ullman och Olivier Assayas som alla var på plats. Presenterade gjorde bland andra Jane Fonda, Edgar Ramirez, Catherine Deneuve och Rosario Dawson.

Priset för bästa kvinnliga skådespelare gick till Kirsten Dunst för hennes roll i Lars von Triers "Melancholia", något som jag inte tyckte kändes särskilt oväntat. Cecile De France, med sin roll i bröderna Dardennes "Le Gamin au Vélo" var förmodligen det största hotet i den kategorin.

Priset för bästa manliga skådespelare gick till Jean Dujardin som gör huvudrollen i den svartvita stumfilmen "The Artist". Jag trodde det priset skulle gå till Ryan Gosling som spelar getaway-förare i "Drive", men med tanke på att "The Artist" och Dujardin fått mycket god kritik var det ingen skräll.

Priset för bästa regissör gick till den danska regissören Nicolas Winding Refn som är aktuellt med sin nya film "Drive" med Ryan Gosling, Bryan Cranston och Carey Mulligan. "Drive" är en film som jag skrivit en del om här på bloggen och jag ser grymt mycket fram emot att få se den framöver. Alex Billington på Firstshowing.net gav den lysande 10/10 i sin recension.

Grand Prix-priset gick till bröderna Dardenne för filmen "La Gamin au Vélo" som bland annat fick full pott av MovieZine.se.

Guldpalmen (Palme d'Or) gick till "The Tree of Life", något som jag är mycket glad över. "The Tree of Life" är Terrence Malicks nya film som jag också skrivit om tidigare. Detta är helt klart den film jag ser mest fram emot i år, och på fredag (27/5) ska den ses på premiären i Stockholm. Att filmen fick Guldpalmen gör att min enorma pepp höjs ytterligare, även om jag inte trodde att det var fysiskt möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar