fredag 19 augusti 2011

Det finns en Gud: Trailer till Roman Polanskis "Carnage"


ÄNTLIGEN har vi fått en första trailer till mästerregissören Roman Polanskis nya film som har premiär i höst, Carnage. Polanski har bland annat gjort en av de fem bästa filmerna genom tiderna, Chinatown, och förra årets bästa film, The Ghost Writer. Med detta som grund är jag alltid ohyggligt pepp när Polanski har nya projekt på gång.

Nu är jag extra übermegasuperduper-pepp denna gången då det känns som om att Carnage är riktad åt mig helt och hållet, som om att Polanski gjort denna film för min skull. Dels så är rollistan helt fläckfri, med Jodie Foster, John C. Reilly, Kate Winslet och Christoph Waltz i filmens fyra huvudroller. Dessa fyra mästerliga skådisar spelar två olika föräldrapar som bestämmer sig för att träffas efter att deras söner haft ett slagsmål på skolgården. Liknande andra fantastiska filmer som 12 Angry Men, Who's Afraid of Virginia Woolf och The Sunset Limited så utspelar sig filmen nästan konstant på samma ställe (två ställen verkar det vara utifrån trailern, de två parens lägenheter) och har en väldigt teaterliknande känsla, ganska naturligt då den är baserad på pjäsen God of Carnage. Detta gör att filmer av denna typ helt förlitar sig på dialog och rent skådespel, något som jag älskar.

Detta är en av de filmer som jag kommer kunna se före er svenskar eftersom jag befinner mig i USA, och det tackar jag högre makter för. Holy mother of god, detta kommer bli hur jäkla bra som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar