måndag 4 juli 2011

Kommande adaption: "World War Z"


Den skickliga regissören Marc Forster (Finding Neverland, Quantum of Solace) håller just nu på att regissera sin adaption av Max Brooks bok World War Z, en kommande film som jag är fruktansvärt peppad på.

Jag har nu själv läst lite mer än halva boken och det som slog mig direkt var att jag inte riktigt förstått projektet, hur det är format och upplagt. Kort sagt kan jag säga att jag aldrig har läst något liknande i hela mitt liv. World War Z kan sägas utspela sig i en alternativ verklighet, en verklighet där ett globalt krig utkämpats mellan zombies och människor. Kriget är i boken över, och Max Brooks skildrar sig själv som en FN-utredare som åker runt i världen och intervjuar intressanta människor om deras delaktighet i kriget. Varje kapitel i boken är en helt ny fristående berättelse (bortsett från vissa sammanknytande begrepp/händelser som kommer tillbaka) som antingen utspelar sig innan, under eller i efterdyningarna av Z-kriget.

När jag nu har läst mer om filmprojektet inser jag att Brad Pitt kommer spela Max Brooks-karaktären (dock omdöpt till Gerry Lane) i filmen, vilket förhoppningsvis betyder att filmen kommer vara uppbyggd ungefär som boken. Man kommer helt klart få förstora Brooks-karaktären, eftersom han inte "syns" i boken förutom då han ställer frågor till de som intervjuas. Detta betyder kanske att filmen kommer berättas i flashback-form där Brad Pitt blir en sidokaraktär/ram medan huvudpersonerna i de mindre berättelserna (Anthony Mackie? James Badge Dale?) får föra filmen framåt.

Angående boken i sig så är den helt fantastisk på många sätt. Jag är minst sagt oerhört imponerad av hur Max Brooks med sin fantasi lyckats skapa hur många små berättelser som helst, alla riktigt läsvärda. Boken har också en läskigt autentisk och detaljerad känsla som gör att den sjuka mängden innehåll ibland känns alldeles för verkligt. Det är inte bara själva kriget som skildras, utan boken handlar också om det hypotetiska politiska spel som kanske skulle uppstå om en katastrof av denna magnitud skulle ske. World War Z är en bok jag rekommenderar till alla, och om eftersom jag litar på Marc Forster kan vi nog även vänta oss en bra film när den kommer ut år 2012.

(Bilden längst upp i inlägget kommer från Malta-inspelningen av World War Z)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar