lördag 30 april 2011

Recension: "Exit Through the Gift Shop"

Image and video hosting by TinyPic

Idag har jag sett den fantastiska dokumentären "Exit Through the Gift Shop" för andra gången. Att se filmen en gång till visade sig vara ett smart drag, för jag kände att jag inte riktigt hade snappat upp alla detaljer första gången jag såg den.

Det bästa med "Exit Through the Gift Shop" är att den går att tolka på så många vis. Som tittare kan man välja att bara se filmen som en inblick i den omåttligt intressanta street art-världen, men man kan också välja att leta efter det som finns under ytan. Bland annat är det mycket intressant att fundera över vad filmen egentligen säger om konst och konstnärer eller om filmen i själva verket bara är ett nytt konstprojekt från Banksys sida, och att Thierry Guetta därmed bara är en av hans kreationer/karaktärer. Filmen ställer också frågor kring vad konst egentligen är, och var gränserna går.

För mig känns det helt klart som om att det är minst vissa delar som är planerade/manusbaserade. Det känns hela tiden som om "kameran är perfekt utplacerad", vad filmen än visar, och det är väl framförallt det som gör att jag tvivlar starkt på att det är en regelrätt dokumentär. Sen funderar jag också mycket på hela storyn kring Guetta och hans utveckling till konstnären "Mr. Brainwash" och hur otrolig den egentligen är. Att hela denna otroliga story sedan fångats på film gör att trovärdigheten sviktar ytterligare, det är alldeles för mycket som faller på plats utan hinder.

En annan intressant aspekt att analysera är filmens budskap. Titeln "Exit Through the Gift Shop" låter i mina öron som en kritik som dagens konstsamhälle, där allt i konstvärlden bygger på pengar. I början verkar filmen vilja visa hur street art går emot detta system, medan slutet istället verkar bekräfta att det faktiskt är så inom street art också. Detta gör också att jag får vissa mockumentär-vibbar, det känns som filmen ger sig in på parodi/satir-territorium ibland.

Filmen bjuder på otroligt mycket hur man än väljer att tolka den, och om man bara ser den för "gatukonsten" så är den även då en riktigt underhållande och innehållsrik dokumentär. "Exit Trough the Gift Shop" är helt klart en av de bästa "dokumentärer" jag sett.

9/10