torsdag 28 april 2011

Thor

Image and video hosting by TinyPic

Igår gick jag på Sverigepremiären av Kenneth Branaghs nya film "Thor", baserad på Marvels välkända seriehjälte. Huvudrollen görs av nykomlingen Chris Hemsworth och rollistan inkluderar även Natalie Portman, Stellan Skarsgård, Anthony Hopkins och Tom Hiddleston.

Thor är en stabil film, varken mer eller mindre. Den har en hel del positiva bitar, men också en del negativa. Det som jag tycker är extra positivt är framförallt det visuella och även Chris Hemsworth. Kostymerna, fotot och miljöerna är helt fantastiska och den bit av filmen som utspelas i Asgard lyser extra starkt. Hemsworth är grymt bra och riktigt övertygande som den kaxige guden, något jag tvivlade lite på innan jag såg filmen. Även Hopkins och Hiddleston är fantastiskt bra i sina roller.

Det negativa i filmen dyker upp när vi hamnar på vår egen planet. Karaktärerna som spelas av Clark Gregg och Kat Dennings känns stundtals helt överflödiga enligt mig. När allt är som roligast flikar Dennings in någon replik som verkligen lyser med sin lökighet, i stil med "This is going on Facebook, smile!". Filmen behöver helt enkelt inte Dennings, den är rolig nog ändå. Clark Gregg spelar SHIELD-agenten Coulson, som finns med i Marvels filmer för att brygga alla Marvels hjälte-storys innan "The Avengers" dyker upp nästa år. Bland annat finns det en totalt onödig scen där Coulson bara finns med för att säga "Is that one of Stark's"? Inför "The Avengers" gör också Jeremy Renner en cameo som Hawkeye, något som till skillnad från Coulson fungerar riktigt bra.

En annan negativ aspekt är skildringen av kärleken mellan Thor och Portmans karaktär, Jane. Det känns som jag behöver mycket längre speltid för att jag ska köpa deras totala och ovillkorliga kärlek för varandra.

Allt som allt är det en sevärd och actionfylld popcorn-rulle som helt klart ska ses på bio (tråkigt med 3D dock). Det finns en hel del fruktansvärt underhållande scener, bland annat alla scener där Thor använder Mjölner på olika sätt. Jag måste också nämna slutet, som varken är konventionellt eller förutsägbart, det kändes faktiskt riktigt fräscht. Branagh gör ett kanonjobb i registolen och alla de negativa aspekter som jag nämner har med manuset att göra.

6/10

4 kommentarer:

  1. Först av allt - nice att du skaffat en blogg Viktor ;)

    Angående Thor så ligger vi nog på samma linje överlag kring filmens kvalité, MEN - jag förstår inte hur du kan tycka att Coulson känns överflödig. Jag tycker han är - inte bara ett kul inslag i filmen - utan även betydelsefull när det gäller att bygga ihop alla filmerna inför The Avengers. Kat Dennings kan jag förstå att du har problem med, just Facebook-scenen du nämner var otroligt lökig. Men angående Coulson har du helt fel ;)

    Angående förhållandet mellan Jane och Thor håller jag med dig. Deras romans blir lite svår att köpa på den korta tiden. Men man vet ju liksom att det ska bli dom, så det känns väl "onödigt" för skaparna att dra ut på kärlekshistorien.

    Hur som helst - trots våra skilda åsikter kring Coulson så landar vi i alla fall på samma betyg ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, tänkte att det var dags att återigen börja blogga lite, känner att jag behöver skriva av mig ibland :)

    Vissa scener med Coulson fungerar får jag väl erkänna (exempelvis när vi ser after-creditsscenen från Iron Man 2 igen) men jag stör mig på vissa, särskilt ökenscenen. Om man hade klippt bort de fem minuterna när han och hans SHIELD-team möter The Destroyer hade det verkligen inte hänt ett dugg med storyn, den hade varit exakt likadan. Det enda som manusförfattaren ville med den scenen (förmodligen efter påtryckningar från Kevin Fiege) var att ge fansen en referens till Tony Stark, lite onödigt. Vi fick ju ändå se Hawkeye och Nick Fury, fick en Bruce Banner/Hulk-referens osv. Nej, där kändes det som att filmen istället blev marknadsföring.

    SvaraRadera
  3. Nä jag tycker inte det kändes onödigt. Älskar såna små blinkningar ;)

    Btw, vad fick vi för Hulk-referens?

    SvaraRadera
  4. Stellan Skarsgårds karaktär berättar om en briljant forskare inom Gamma-strålningsområdet (Bruce Banner) som försvann efter SHIELD blev inblandade i hans forskning, missade du det? Funderar på om Hannes fångade upp det...

    SvaraRadera