torsdag 16 juni 2011

Trailer till "Moneyball"



Även om jag redan sett årets mest efterlängtade film, Terrence Malicks "The Tree of Life", så finns det fortfarande oerhörda mängder lovande filmer att se inom en snar framtid. En av de filmer jag hoppas på mest är "Moneyball", baserad på den bästsäljande boken med samma namn, skriven av Michael Lewis.

Filmen (och boken) skildrar den sanna historien om hur baseboll-managern Billy Beane (Brad Pitt) och hans team lyckades revolutionera sporten för all framtid. Rollistan inkluderar också Philip Seymour Hoffman, Jonah Hill och en av världens bästa kvinnliga skådespelare, Robin Wright.

Manuset är skrivet av två författare ur den absoluta eliten, Aaron Sorkin (The Social Network) och Steve Zaillian (Schindler's List) och efter att Steven Soderbergh (tyvärr) hoppade av projektet är det nu Bennett Miller som sköter regin. Intressant är att Miller är relativt oprövad om man ser till hans meritlista. Bortsett från "Capote" som kom ut 2005 har han inte mycket att skryta med, vilket gör detta projekt ännu mer spännande om man frågar mig.

Av trailern att döma tror jag denna film kommer bli precis lika bra som jag trott sedan projektstart, jag tippar helt klart på att denna kommer spela om de riktigt stora priserna när galorna står som spön i backen i början av nästa år.


2 kommentarer:

  1. Förstår inte vad du ser i den här filmen. Storyn har vi ju sett tusen gånger om och jag tvivlar på att ens Sorkin och Zaillian kan få det fräscht. Det enda som ger lite hopp är Brad Pitt. Hade Soderbergh varit på hade peppen kanske varit större.

    SvaraRadera
  2. "Storyn har vi ju sett tusen gånger om"

    Både ja och nej, hela underdog-grejen har vi sett tusen gånger, men Billy Beane och hans "system" är helt unikt i baseboll-världen. Alltså, ramarna är byggda efter ritning, men det som finns innanför har vi aldrig sett tidigare.

    Pitt, den fantastiska storyn, Sorkin, Zaillian, Miller, Hoffman, Wright grundmaterialet och känslan är alla faktorer som spelar in i att jag ser så mycket fram emot denna. Att också baseboll är en av världens mycket få intressanta sporter gör inte saken sämre :)

    SvaraRadera